Zpět na přehled aktualit
Aktuality, Brownfieldové projekty |

Konverzí bývalé textilky vznikne v Moravské Třebové unikátní kulturní centrum s výraznou architekturou a osobitou identitou

Miza-House-1920×1080

Areál, kde dříve fungovala tkalcovna a později mlékárna, čeká velká proměna. Město Moravská Třebová jej před několika lety odkoupilo a rozhodlo se zde vybudovat nové kulturně-kreativní centrum s názvem MIZA. Projekt slibuje oživení kulturního a komunitního života i ambiciózní architektonickou proměnu, která dodá městu i celému regionu nový impuls. Aktuálně vstupuje do nulté realizační fáze a už nyní je jasné, že sázka na kvalitní přípravu a odvážný koncept se městu vyplatí.

Od chátrající továrny k živému centru

Příběh centra MIZA ukazuje, že i náročná cesta může vést ke smysluplnému cíli. Bývalý průmyslový areál roky chátral, než město přišlo s vizí umístit do jeho prostor nové kulturní centrum. Cílem je nabídnout občanům celého regionu možnost komunitního a kulturního vyžití, ale také přilákat nové obyvatele a návštěvníky z širšího okolí. Výsledkem bude místo, které podpoří ekonomiku města i jeho atraktivitu. V areálu vznikne multifunkční sál s kapacitou 250 míst k sezení, kinosál pro 100 diváků, knihovna, bar, kavárna, rodinné centrum i další prostory pro plnohodnotný společenský život pro všechny generace.

Areál, který město v roce 2020 koupilo za 11 milionů korun, prošel během uplynulých let řadou přípravných kroků. V roce 2022 proběhla architektonická soutěž, ze které vzešel vítězný návrh od studia Rusina Frei Architekti. Kromě technických průzkumů a analýzy kulturního prostředí zpracované společností ONplan lab, s.r.o. uspořádalo město také setkání s veřejností, jehož cílem bylo představit etapizaci projektu a zjistit, co lidé od nového centra očekávají.

Promyšlená etapizace jako klíč k financování

Komplexní revitalizace brownfieldů není záležitostí několika málo měsíců a obvykle na něj nestačí ani jedno volební období. Klíčem k úspěchu je důkladná projektová příprava, a právě tu Moravská Třebová rozhodně nepodcenila. Město získalo téměř 20 milionů korun z programu Ministerstva pro místní rozvoj určeného na přípravu velkých projektů.

Již během tohoto léta odstartuje etapa 0, která se zaměří na úpravy exteriérů a zpřístupnění veřejných prostranství. Celý areál se otevře veřejnosti a lépe se propojí s přilehlým parkem i okolními městskými prostory. Vznikne také parkoviště pro budoucí návštěvníky kulturních akcí i nedalekého muzea.

Zajímavou součástí této etapy bude vznik urbánní zahrady. V části bývalé haly bude odstraněna střecha na třech blocích traktu a zprůchodní se obvodová zeď. Vznikne tak nový venkovní prostor vhodný pro relaxaci, komunitní akce a venkovní programy. Architektonickou dominantou areálu se stane komín. Dříve charakterizoval průmysl a textilní továrnu, nově bude symbolem továrny na kulturu. Ekologický charakter projektu podtrhne využití komínu, který bude sloužit jako retenční nádrž pro zajištění efektivního nakládání s dešťovou vodou.

Stavební práce mají být dokončeny do konce roku 2026, kdy bude území připraveno pro další využití. Odhadované náklady etapy činí 60 milionů korun, přičemž přibližně 60 % nákladů pokryje dotace z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) v rámci výzvy zaměřené na zelenou infrastrukturu měst a obcí.

Samotná výstavba kulturního centra je plánována na roky 2027–2029. V rámci této fáze dojde k přestavbě zachovalé části bývalé továrny, kde vznikne multifunkční kulturní sál s kavárnou, kinosál, rodinné centrum, knihovna a zázemí pro kanceláře kulturních služeb města. Odhadované náklady na tuto fázi činí zhruba 200 milionů korun. Město aktivně hledá vhodné zdroje financování, a proto projekt konzultovalo s agenturou CzechInvest. Pomoci by mohly dotační programy Ministerstva průmyslu a obchodu nebo Ministerstva pro místní rozvoj, které plánují vyhlásit nové výzvy na revitalizaci brownfieldů na přelomu let 2026/2027.

MIZA: silná značka, výrazná identita

Vzhledem k významu celého projektu se město rozhodlo dát novému centru originální jméno i vlastní vizuální styl. Designér Tomáš Q Procházka vytvořil značku MIZA, která odkazuje na počáteční písmeno v názvu města a také evokuje „mízu“, životodárnou tekutinu proudící ve stromech. Právě takovou energii má nové centrum přinést do života města. Logo vycházející z charakteristických lomených střech areálu přiznává industriální minulost města, které je jinak známé zejména pro své četné historické památky a nově i titul Historické město roku 2024.

Na finální podobu centra MIZA si místní ještě chvíli počkají, první akce se tu ale začnou dít již brzy. Město plánuje dočasné kulturní využití budovy bývalého Energocentra, kde se pod hlavičkou městských kulturních služeb budou konat menší společenské akce. Do rozvoje areálu chce město zapojit i studenty.

Co o projektu říká CzechInvest?

Projekt MIZA může být inspirací pro další města, která hledají smysluplné využití podobných areálů. Přestože cesta k realizaci je často zdlouhavá a složitá, příklad Moravské Třebové ukazuje, že důkladná příprava a promyšlený postup se vyplácí. „Na projektu oceňuji zejména koncepční přístup města k přípravě záměru jako takového. Jednoznačně správným krokem je rozdělení projektu do etap, které na sebe logicky navazují. To umožňuje postupné projektování a povolování staveb a zároveň to dává městu větší flexibilitu při hledání dotačních či jiných zdrojů. Speciálně u takto velkých projektů je klíčová otevřená komunikace s obyvateli města, což se zde daří – nejen díky vytvoření osobité identity kulturního centra, ale i postupným otevíráním areálu veřejnosti,“ říká Tomáš Hamerský, ředitel Odboru podnikatelské lokalizace agentury CzechInvest.

Fotografie: Moravská Třebová

Podobné články